Companiile aeriene, amendate pentru nerespectarea drepturilor pasagerilor

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor a finalizat controlul care a vizat companiile de transport aerian ale căror curse au avut întârzieri sau au fost anulate în perioada 3 – 5 ianuarie 2008. Amenzile aplicate se ridică la suma de 288.100 lei.

Pentru neacordarea informaţiilor referitoare la drepturile pasagerilor pe aeroportul din Bacău, compania aeriana Blue Air a fost sancţionată contravenţional cu amendă în valoare totală de 49.200 lei.

16 firme de transport aerian au avut numeroase întârzieri sau anulări de zboruri, atât pe aeroporturile din Bucureşti, cât şi pe cele din ţară, datorate condiţiilor meteorologice nefavorabile.

Controlul inspectorilor ANPC a urmărit respectarea de către aceste companii a drepturilor călătorilor impuse de Regulamentul CE 261/2004 privind drepturile pasagerilor la asistenţă şi compensare în caz de refuz la îmbarcare, anulare sau întârziere prelungită a zborurilor, Regulament ce prevede:
– informarea în scris a fiecărui pasager cu privire la drepturile pe care le are în cazul în care zborul este întârzit cu mai mult de 2 ore sau anulat;
– deservirea pasagerilor: oferirea de mese şi băuturi răcoritoare în cantitate direct proporţională cu timpul de aşteptare; cazare hotelieră (o şedere de una sau mai multe nopţi sau, în cazul în care este necesar, o şedere suplimentară faţă de cea prevăzută de pasager); transportul dintre aeroport şi locul cazării (hotel sau altele); dreptul la două apeluri telefonice gratuite şi dreptul de a trimite gratuit mesaje prin telex, fax sau e-mail;
– posibilitatea de a alege între rambursarea, în termen de şapte zile, a întregului cost al biletului, la preţul de achiziţie (pentru partea sau părţile de călătorie neefectuate şi pentru partea sau părţile deja efectuate, în cazul în care zborul devine inutil în raport cu planul de călătorie iniţial al pasagerului), împreună cu, dacă este cazul, un zbor de retur la punctul de plecare iniţial, cât mai repede posibil sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, cât mai repede posibil sau redirecţionarea, în condiţii de transport comparabile, spre destinaţia finală, la o dată ulterioară, la alegerea pasagerului, sub rezerva existenţei unor locuri disponibile.

Verificarea modului în care s-a acordat asistenţă pasagerilor care plătiseră bilete pentru zborurile amânate sau anulate a fost întârziată de faptul că multe dintre companiile vizate nu au reprezentant legal în România, caz în care au fost transmise invitaţii pentru prezentarea la control la sediul Inspectoratului Teritorial pentru Protecţia Consumatorilor Bucureşti – Ilfov.

Din dorinţa de a informa cât mai complet consumatorii în legătură cu acţiunile Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, vă punem la dispoziţie lista companiilor controlate şi sancţiunile aplicate:
Companiile sancţionate :
• Blue Air – sancţionată contravenţional cu amendă în valoare totală de 49.200 lei, pentru neacordarea informaţiilor referitoare la drepturile pasagerilor pe aeroportul din Bacău; sancţionată şi cu o amendă de 8.100 lei, pentru o faptă similară de pe aeroportul Otopeni.
• Malev – sancţionată cu amendă în valoare totală de 31.900 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea şi asistenţa pasagerilor.
• Air France – sancţionată cu amendă totală de 43.200 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
• Wizz Air – sancţionată contravenţional cu amendă totală în valoare de 48.300 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
• Carpatair – sancţionată cu amendă totală de 11.100 lei, pentru încălcarea prevederilor legale privind informarea pasagerilor.
• Tarom – sancţionată pentru neinformarea pasagerilor cu privire la drepturile la asistenţă pe care le au conform Regulamentului 261/2004 cu amendă în valoare totală de 10.800 lei.
• MyAir – compania nu a asigurat informarea şi asistenţa prevăzute de Regulament, motiv pentru care a fost sancţionată cu amendă de 9.000 lei.
• Alitalia –compania nu le-a pus la dispoziţie pasagerilor notificarea privind dreptul la asistenţă, conform Regulamentului 261/2004, motiv pentru care a fost sancţionată cu amendă totală de 38.400 lei.
• British Airways – pentru încălcarea Regulamentului 261/2004 compania a fost sancţionată cu amendă de 32.100 lei.
• Lufthansa – a fost sancţionată deoarece informarea prezentată în scris pasagerilor, cu privire la drepturile pe care le au, a fost prezentată numai în limba engleză (deficienţă sancţionată conform OG 21/1992 privind protecţia consumatorilor cu amendă de 3.000 lei).
Cuantumul amenzilor aplicate a fost stabilit în funcţie de numărul de pasageri înregistraţi la cursele întârziate, precum şi în funcţie de timpul de aşteptare până la decolare.

Companiile la care continuă controlul:
– Austrian Airlines
– Aeroflot-Russian International

Au mai fost verificate companiile Air Malta, EL AL – Israel Airlines, Swiss International Airlines şi Romavia, care au înregistrat întârzieri, dar nu au încălcat Regulamentul 261/2004.

Preşedintele ANPC, Dan Vlaicu, a criticat cazurile de încălcare a legislaţiei, amintind că pasagerii care plătesc un serviciu de transport aerian aşteaptă în schimb respectarea de către operatorii economici a drepturilor garantate prin lege: „Atitudinea noastră faţă de acest comportament este categorică, iar firmele de transport aerian trebuie să înţeleagă că încheie un contract cu pasagerii atunci când le vând bilete, contract care se cere respectat”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.