Transparenta alocarii fondurilor nerambursabile de la bugetul local pentru societatea civila

I. Introducere
Audierea publica este o procedura transparenta de colectare de opinii prin care orice grup,
organizatie, institutie si persoana fizica interesata îsi poate aduce contributia în definirea si
adoptarea politicilor publice de interes local si/sau national.

Prima audiere publica din Onesti a fost organizata în data de 20 decembrie 2011, în sediul
Filialei Cosânzeana a Bibliotecii Municipale “Radu R. Rosetti”, începând cu ora 16:30.
Acest eveniment de dezbatere si consultare publica a fost organizat de Coalitia de Lobby
si Advocacy Onesti.

II. Context
In contextul Strategiei Europa 2020, alocarea de fonduri nerambursabile în perioada urmatoare
aduce o serie de noutati pentru statele membre ale Uniunii Europene, cele mai importante fiind
sintetizate astfel de catre Comisia de Initiere a audierii publice:

 concentrarea fondurilor nerambursabile pe obiective tematice si prioritati strategice de
dezvoltare;

 impunerea unor conditionalitati ONG-urilor locale pentru accesarea si cheltuirea
fondurilor distribuite de la bugetul local;

 programarea într-un singur document strategic – Ghidul Strategic Comun al ONG-urilor
privind dezvoltarea si implementarea politicilor locale;

 introducerea la nivelul Consiliului local a unui cadru unic de implementare a
instrumentelor structurale, printr-un parteneriat între sectorul public si cel
neguvernamental, printr-o consultare cât mai larga cu ONG-urile locale si întreaga
societate civila activa.

III. Scopul audierii publice
Scopul urmarit al evenimentului a fost formularea unor concluzii legate de urmatoarele
subiecte expuse, de catre Comisia de Initiere, în cadrul motivatiei:

• „Considerati ca Strategia de dezvoltare locala a municipiului Onesti 2012 – 2022
raspunde prioritatilor si nevoilor de finantare ale ONG-urilor onestene?”

• „Care sunt criteriile care ar trebui sa stea la baza determinarii domeniilor ce vor fi
finantate din fonduri nerambursabile de la bugetul local?”

• „Pot avea un rol ONG-urile onestene în determinarea domeniilor prioritare?”
• „Cum putem aloca în mod echitabil fonduri nerambursabile de la bugetul local între
domeniile considerate a fi prioritare?”

• „Care ar fi principalele criterii unitare de evaluare a proiectelor finantate de la bugetul
local? Sunt procedurile actuale de alocare a fondurilor nerambursabile de la bugetul local
suficient de transparente? Cum ne asiguram ca nu conduc la atribuiri netransparente si
preferentiale?”

• „În ce masura poate constitui o analiza de impact a proiectelor finantate anterior un reper
în eficientizarea alocarii resurselor de la bugetul local?”

Conform procedurii audierii publice, toti cei interesati în a-si expune punctele de vedere
au formulat, în prealabil, în scris, o opinie, sub forma unei depozitii. Din totalul de 18 depozitii
scrise colectate, au fost sustinute verbal, în cadrul audierii publice propriu-zise, un numar de 6
opinii. De asemenea, pe langa reprezentantii ONG-urilor, la audierea publica au mai participat
alte persoane interesate de eveniment si reprezentanti ai mass-media, în calitate de observatori.

IV. Recomandari formulate de catre participantii la eveniment
Analiza depozitiilor scrise depuse la secretariatul Comisiei de Initiere si a celor sustinute
verbal, precum si a materialelor documentare, care au stat la baza fundamentarii Motivatiei de a
recurge la o consultare publica a partilor interesate, scot în evidenta câteva aspecte, care sunt
redate, sintetic de catre Comisia de Experti, plecând de la setul de întrebari, astfel:

1. Necesitatea reglementarii unei proceduri transparente si standardizate de alocare a
resurselor financiare nerambursabile de la bugetul local pe baza de competitie de
proiecte, beneficiile unei astfel de proceduri si principiile necesare:

 procedurile de atribuire trebuie sa fie simple, usor de înteles, vizibile si publice;

 consultarea ONG-urilor locale în privinta prevederilor continute de respectiva procedura;

 comisie de evaluare mixta, formata din specialisti, care sa reprezinte atât sectorul public
cât si cel privat în proportii egale, de preferat alcatuite din persoane neutre, externe
orasului, cât mai putin influentate de mediul politic;

 modificarea regulamentului în privinta domeniilor prioritare în ordinea: mediu, tineret,
învatamânt, cultura si sport; includerea domeniilor culte, social si civic la finantarea de la
bugetul local;

 excluderea societatilor comerciale si a persoanelor fizice din categoria de beneficiari
directi ai proiectelor finantate din bugetul local;

 mentionat de la bun început cum sunt alesi acei membri ai comisiei de evaluare si
selectie, care este numarul lor, câti specialisti în domeniu vor fi sau daca se va apela la o
institutie specializata, daca va exista si un reprezentant al societatii civile, etc.

2. Recomandari cu privire la metodologia privind procedura de solicitare si acordare a
finantarilor nerambursabile de la bugetul local pentru activitati nonprofit de interes
general:

 fondurile sa fie usor de accesat si procedurile clar definite;

 o paleta larga de domenii si de activitati finantate;

 ghid unic de finantare pentru toate regulamentele, corelat cu prevederile legii 350/2005;
utilizarea metodologiei Consiliului Municipal Bacau, cu anumite modificari (vezi p.4);

 mediatizarea procesului de acordare a finantarilor;

 anual comisia sa propuna si sa completeze metodologia cu noi domenii de aplicare, în
functie de nevoile reale identificate; acordarea finantarilor sa se realizeze în doua sesiuni,
clar stabilite (eventual martie si septembrie, anuntate din timp);

 anuntul de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila unde sunt precizate
asociatiile beneficiare, titlul proiectului si suma alocata, însotit de un rezumat de maxim
20 de rânduri în care sa se precizeze si efectele, rolul acelui proiect în dezvoltarea
regionala;

3. Recomandari care urmaresc diseminarea de informatii cu privire la procedura de
acordare a finantarii, perioada si conditiile de depunere a proiectelor:

 Consiliul Local sa asigure popularizarea cât mai larga a metodologiei pentru a asigura un
numar important de proiecte depuse;

 O competitie sporita si implicit o selectie a proiectelor cu adevarat importante pentru
comunitatea locala;

 Scanarea hotarârilor de admitere a comisiilor privind cererile de proiecte si ulterior
atasarea pe site-ul primariei, sau postarea conferintei online;

4. Recomandari privind cresterea sanselor de adoptare a unui proiect de hotarâre privind
metodologia unica, transparenta si standardizata de alocare a resurselor financiare
nerambursabile de la bugetul local:

 existenta unui dialog continuu între autoritatea publica si organizatiile neguvernamentale,
înfiintarea unei comisii consultative constituita din reprezentantii autoritatii publice si ai
organizatiilor neguvernamentale care sa analizeze principalele puncte de vedere cu
privire la subiectul supus dezbaterii ;

 O comisie care sa armonizeze punctele comune si sa gaseasca solutii pentru gasirea unui
acord în privinta divergentelor (crearea unui parteneriat sustenabil între cele doua parti).

5. Recomandari privind principalele criterii unitare de evaluare a proiectelor finantate de
la bugetul local:

 programele si proiectele sa fie de interes public local;

 demonstrarea prin dovezi a capacitatii organizatorice si functionale a beneficiarului
finantarii (experienta în domeniul administrarii altor programe si proiecte similare,
modalitati clare de identificare a beneficiarilor-cetateni, capacitatea resurselor umane de a

 acordarea unui punctaj suplimentar pentru activitatile si programele care sunt prevazute si
în programele de interes national; grupul tinta si vârsta; beneficiul adus cetateanului,
principalul contribuabil;

6. Recomandari care urmaresc aplicarea transparenta si nepreferentiala a alocarii
resurselor financiare nerambursabile de la bugetul local:

 formarea unui departament consultativ între reprezentantii Administratiei Publice Locale
si ONG-uri în domenii specifice de politici publice;

 dovada capacitatii organizatorice si functionale a beneficiarului finantarii;

 detalierea proiectelor ce sunt în curs de desfasurare sau care se vor implementa în viitorul
apropiat si posibilitatea opiniei publice de a interveni si pe parcursul derularii proiectului,
daca apar anumite situatii exceptionale; monitorizarea post-factum, inclusiv prin
intermediul unor actori sociali independenti (ONG-uri oficial constituite, grupuri de
experti independenti, asociatii cetatenesti sau de protectie a drepturilor omului, etc.)

 anual, comisiile de evaluare sa propuna noi domenii de aplicare, în functie de necesitatile
identificate de catre ONG-urile locale si societatea civila;

 coalizarea ONG-urilor locale în vederea apararii intereselor societatii onestene;

 un parteneriat cu alte institutii ale statului pentru ca sa existe o modalitate cât mai usoara
si transparenta de verificare daca sunt sau nu îndeplinite conditiile solicitate, desi exista
cale de atac împotriva hotarârii la instanta competenta;

7. Recomandari privind prioritatile si nevoile de finantare ale ONG-urilor locale care ar
trebui incluse în Strategia de dezvoltare locala a municipiului Onesti 2012 – 2022:

 Actualizarea Strategiei conform realitatilor si atragerea unor profesionisti în domeniu,
care împreuna cu ONG-urile locale, sa elaboreze de comun acord, dupa consultari si
negocieri, strategii pe termen lung (5-6 ani), care sa corespunda prioritatii cetatenilor si
care sa fie respectate de organele locale, indiferent de schimbarile politice care vor
interveni;

 abordarea holistica (integratoare) în asistarea domeniului social care sa deserveasca un
numar cât mai mare de beneficiari;

 oferirea de noi servicii sociale care sa raspunda intereselor si nevoilor comunitatii si
dezvoltarea serviciilor sociale existente;

 un proiect de dezvoltare a mediului turistic în municipiu pentru urmatorii 5-10 ani supus
dezbaterii publice;

 necesitatea alocarii de fonduri privind sustinerea serviciilor de voluntariat, chiar daca
implica o activitate prestata în mod gratuit de persoanele dornice sa ofere acest serviciu;

 necesitatea alocarii de fonduri în proiecte de interes public privind metodele alternative
de rezolvare a conflictelor.

V. Solutii desprinse din continutul depozitiilor prezentate de catre participanti
Mai jos este prezentata sinteza opiniilor exprimate în cadrul depozitiilor înregistrate, atât în
scris, cât si verbal, la audierea publica:

• Adoptarea unei hotarâri de catre Consiliul Local care sa reglementeze acordarea de
finantari nerambursabile de la bugetul local al Municipiului Onesti pentru activitati
nonprofit pe baza de concurs de proiecte;

• Acordarea finantarilor nerambursabile de la bugetul local în doua sesiuni anuale (martie
si septembrie) pentru asigurarea reducerii efortului financiar în trimestrul I, cât si pentru
existenta timpului real necesar în vederea stabilirii unor nevoi reale si concrete;

• Ordonarea prioritara si extinderea unor domenii propuse pentru a fi finantate de la
bugetul local în metodologie: mediu, tineret, învatamânt, social-civic, cultura-culte,
sport;

• Elaborarea unui ghid unic de finantare pentru toate comisiile de evaluare si selectie a
propunerilor de proiect, corelat cu prevederile legii 350/2005, pornind de la metodologia
Consiliului Municipal Bacau, cu anumite modificari;

• Formarea unui departament consultativ între reprezentantii Administratiei Publice
Locale si ONG-uri în domenii specifice de politici publice;

• Formarea de comisii de evaluare mixta care sa reprezinte atât sectorul public cât si cel
privat în proportii egale, din specialisti, de preferat persoane neutre, externe orasului, cât
mai putin influentate de mediul politic;

• Elaborarea a unei grile de evaluare a proiectelor si includerea acesteia în metodologia de
acordare a fondurilor nerambursabile care sa cuprinda si alte criterii: contributia
financiara din partea solicitantului principal si/sau partenerului (cofinantarea), coerenta si
convergenta cu activitatile si programele care sunt prevazute si în programele de interes
national, dovezi despre experienta în domeniul administrarii altor programe si proiecte
similare, modalitati clare de identificare a beneficiarilor-cetateni, capacitatea resurselor
umane de a asigura desfasurarea programului/proiectului, experienta de
colaborare/parteneriat cu autoritatile publice, cu alte organizatii guvernamentale si
neguvernamentale;

• Comisiile de evaluare sa propuna, anual, noi domenii de aplicare, în functie de
necesitatile identificate de catre ONG-urile locale si societatea civila;

• Anuntul de atribuire a contractelor de finantare nerambursabila sa fie însotit, pe lânga
asociatiile beneficiare, titlul proiectului si suma alocata, de un rezumat de maximum 20
de rânduri în care sa se precizeze si efectele, rolul acelui proiect în dezvoltarea regionala;
VI. Concluzii

În procesul de analiza a depozitiilor scrise, precum si de audiere a celor sustinute verbal
în timpul evenimentului de dezbatere si consultare publica, membrii Comisiei de experti

Concluziile extrase sunt urmatoarele:
 Alocarea fondurilor nerambursabile pentru societatea civila prin intermediul ONG-urilor
trebuie sa constituie o prioritate pentru administratia publica locala;

 Asigurarea transparentei alocarii fondurilor prin diseminarea de informatii cu privire la
modalitatea de acordare a finantarilor nerambursabile de la bugetul local al municipiului
Onesti (inclusiv prin publicitate în mass-media) ;

 Parteneriat între sectorul public si cel nonguvernamental ;

 Elaborarea unei grile de evaluare a proiectelor si includerea acesteia în metodologia de
acordare a fondurilor nerambursabile de la bugetul local

 Îmbunatatirea Strategiei de dezvoltare locala a municipiului Onesti 2012 – 2022

 Sustinerea asociatiilor social-caritabile, a serviciilor de voluntariat si a proiectelor de
interes public vizând metodele alternative de rezolvare a conflictelor, contribuind în felul
acesta la educarea societatii civile si dezvoltarea autonomiei si autoritatii acesteia.
DATA ÎNTOCMIRII: 6 ianuarie 2012

COMISIA DE EXPERTI:

MIHAIL DUMACHE – expert sociologie si politici publice;
PETRU DONE – jurnalist, expert relatii publice si comunicare de masa;
MIHAELA COJOCARU – Specialist comunicare, Asociatia pentru Educatie si Formare
Bacau,
MARIANA ANGHELUTA-BRATU – Cabinet Individual de Psihologie, Mediator
COALIIA DE LOBBY SI ADVOCACY ONESTI,
Informaii suplimentare:
http://comunitateadeadvocacy.wordpress.com
Lobby-ist: Gaman Catalin: 0740899991;
Comunicator: Braescu Virginia-Smarandi”a: 0740367379;
E-mail: comunitateadeadvocacy@gmail.com

Bacau Online

Cele mai noi informatii din Bacau le gasiti pe Bacaul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.