Este benefica asocierea dintre fotbal și casele de pariuri? [P]


Fotbalul nu mai este de mult timp doar o intrecere, ci un adevarat fenomen social si, nu in ultimul rand, o imensa afacere. Permanenta preocupare a forului mondial de a duce acest fenomen pana in cele mai indepartate colturi ale lumii a dat roade. Extraordinara dezvoltare a dispozitivelor de receptionare a transmisiunilor a marit numarul de spectatori pentru competitiile importante si a facut ca drepturile de televizare sa ajunga la sume astronomice.

Competitia reprezentativa in acest sens este Premier League. Interesul britanicilor pentru fotbal, dezvoltarea durabila a economiei si ,,patriotismul local” au facut din prima liga engleza cel mai bogat campionat din lume. Expunerea de care se bucura intrecerea a adus in preajma terenurilor de fotbal cele mai mari companii pentru a-si face reclama. In timp, televiziunile au inceput sa impuna disputarea unor meciuri in anumite zile si un anumit program al derularii etapelor, astfel incat sa poata fi transmise cat mai multe dintre meciuri. In mod logic, Liga Profesionista de Fotbal din Anglia a crescut si ea pretentiile in ceea ce priveste sumele incasate din drepturile de televizare.

Incepand cu anul 1992, cand s-a trecut la actualul format si denumirea de Premier League, drepturile de transmitere a competitiei au crescut aproape exponential. Meciurile din perioada 1992-1997 au fost vandute pentru 190 milioane de lire, in 1997 au fost achizitionate pentru 670 de milioane de lire, pentru ca in 2013 sa ajunga la 3 miliarde. Pentru perioada 2016-2019 acestea au fost cumparate de Sky si BT Sport pentru 5 miliarde de lire. Pentru urmatorii trei ani, aceleasi 2 companii au licitat 4,4 miliarde de lire.

De la asa o masa bogata nu puteau lipsi casele de pariuri. Asocierea dintre cluburile de fotbal si casele de pariuri a inceput tot in Anglia. In sezonul 2002/2003, clubul englez de prima liga, Fulham, a incheiat un contract de parteneriat de pariuri cu Betfair. Faptul ca, dupa 16 ani, aceasta agentie este partenerul de pariuri al FC Barcelona si Arsenal Londra, arata ca miscarea a fost una care a adus beneficii ambelor parti. Mai mult de jumatate dintre echipele din prima liga engleza de fotbal au incheiate parteneriate de pariuri in acest sezon.

In acest context in care majoritatea echipelor au imprimate pe tricouri numele unei case de pariuri si afiseaza in stadion si in afara lui banere cu acestea, s-a nascut intrebarea daca este morala aceasta asociere. Dincolo de punerea unor rezultate sub semnul indoielii, discutiile s-au axat pe expunerea copiilor acestor metode incisive de a face reclama pariurilor.

Federatia engleza de fotbal a incheiat si ea doua contracte de sponsorizare cu case de pariuri. Desi, mari iubitori de pariuri, englezii de rand nu s-au aratat deranjati de aceste sponsorizari, discutiile lansate in mediul public au determinat sefii federatiei engleze sa renunte la aceste contracte in anul 2017.

In comunicatul emis de FA se arata: ,,Conducerea Federatiei a luat hotararea de a renunta la toate contractele cu casele de pariuri la finalul sezonului 2016/2017. Decizia a fost luata dupa trei luni de dezbateri…FA va continua sa colaboreze cu casele de pariuri…Acestea joaca un rol cheie in furnizarea de informatii cu privire la orice fel de suspiciuni, astfel incat sa avem un fotbal curat”.

Adevarul este ca agentiile de pariuri au servicii de depistare a tentativelor de stabilire a rezultatelor unor evenimente sportive. Reglementarile din cele mai multe piete si Directive ale UE au obligat operatoriii sa investeasca extrem de multi bani in prevenirea tentativelor de frauda si, in special, in personal specializat care sa monitorizeze aceste aspecte.

Fotbalul romanesc nu putea fi ocolit de de acest fenomen. In acest moment, 10 echipe din prima liga, Liga 1, Liga a 2-a, Cupa Romaniei si echipa nationala a Romaniei au ca sponsori casele de pariuri. Ultimele echipe de fotbal care au incheiat astfel de parteneriate sunt FC Botosani si Universitatea Cluj. Acestea au incheiat intelegeri cu operatorul Casa Pariurilor. Cluburile si-au asigurat o parte din buget, in timp ce agentia si-a extins aria de vizibilitate cu ajutorul unui club cu bune rezultate in Liga 1, FC Botosani, si a unui club cu traditie si suporteri fideli, U Cluj. Este de asteptat ca oferta Casa Pariurilor sa cuprinda selectii speciale pentru fanii celor doua echipe.

Daca in Anglia parteneriatele incheiate sunt doar afaceri, se pare ca in Romania aceste colaborari sunt o sursa vitala de venituri pentru cluburi, dupa drepturile de televizare si sustinerea din partea autoritatilor locale.

Desi la prima vedere nu pare a fi ceva moral, asocierea este totusi benefica pentru un sport mai curat, ambele parti fiind interesate in evenimente disputate doar pe teren. Cat priveste expunerea tinerilor, prin politicile de responsabilitate sociala casele de pariuri reusesc sa ii tina departe de fenomen, cel putin in mediul online, acolo unde acestea au reguli stricte in privinta verificarii identitatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.