Programul de formare bacovia
BA.COV-ia LA JUMĂTATE DE DRUM
BAcauCOVasna – Instruirea adulţilor
Programul de formare „Academica 3” din cadrul proiectului POSDRU „Profesionalizarea carierei didactice – noi competenţe pentru actori ai schimbărilor în educaţie în judeţele Bacău şi Covasna – BA.COV-ia, BAcauCOVasna – Instruirea adulţilor”, beneficiar: Inspectoratul Şcolar Judeţean Bacău, contract POS DRU/87/1.3/S/62339, totalizează 90 de credite profesionale transferabile şi 270 de ore de formare.
Universitatea „Transilvania” din Braşov, partener în cadrul proiectului, este furnizorul acestuia, programul fiind conceput sub forma a trei module: „Curriculum centrat pe competenţă”, „Managementul instruirii şi al clasei de elevi” şi „Formarea competenţelor IT”, care acoperă întreaga paletă de competenţe necesare unui cadrul didactic în societatea cunoaşterii.
Debutul programului de formare a avut loc pe 15 mai 2011, simultan în judeţele Bacău şi Covasna, cu o primă serie de cadre didactice, respectiv cele din învăţământul preşcolar.
Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, de asemenea partener în cadrul proiectului, a coordonat întreaga activitate de formare de la nivelul judeţului Bacău.
Cele 15 cadre didactice universitare şi cei 28 de formatori – asistenţi locali, au asigurat pregătirea celor 350 de educatoare, care au format prima serie de cadre didactice participante la acest program mamut.
Formările s-au desfăşurat în trei centre, două din Bacău: Colegiul Naţional „Ferdinand I” Bacău şi Colegiul Naţional Pedagogic „Ştefan cel Mare” Bacău şi unul din Oneşti, respectiv Liceul Teologic „Fericitul Ieremia” Oneşti.
Pe parcursul celor două luni şi jumătate de formare, cadrele didactice din învăţământul preşcolar au studiat şi aplicat practic aspecte legate de curriculumul centrat pe competenţă, design-ul curriculumului la decizia şcolii, psihopedagogia comunicării, pedagogia activităţilor extracurriculare, managementul conflictului, stresului, timpului, managementul clasei de elevi, baze de date, prezentări profesionale, procesarea textelor, etc.
În urma aplicării chestionarului de evaluare intermediară asupra gradului de satisfacţie a cursanţilor, rezultatele obţinute confirmă preocuparea permanentă a echipei de management şi implementare, din care C.C.D. Bacău face parte, pentru a optimiza activitatea de formare, scopul principal al proiectului, fiind formarea şi dezvoltarea competenţelor personalului didactic din sistemul de învăţământ preuniversitar în vederea îmbunătăţirii managementului şi calităţii procesului educaţional.
Aşadar , prelucrarea datelor obţinute demonstrează aprecierea beneficiarilor. Astfel este remarcat nivelul înalt de accesibilitate şi calitate a tuturor modulelor, cel mai apreciat din perspectiva calităţii şi aplicabilităţii, fiind modulele „Curriculum centrat pe competenţe” şi „Managementul instruirii şi al clasei de elevi”. (Graficul Nr. 1).
Centralizarea şi prelucrarea statistică a răspunsurilor a demonstrat că beneficiarii din lotul educatoarelor consideră programul de formare ca având o aplicabilitate foarte ridicată în practica educaţională curentă.
Rata mai scăzută atribuită modulului „Formarea competenţelor IT” este influenţată şi de frecvenţa redusă a utilizării tehnologiei IT în învăţământul preşcolar. (Graficul Nr. 2).
Un alt element de noutate în formarea competenţelor cadrelor didactice a fost utilizarea platformei de e-learning, pusă la dispoziţie de Universitatea „Transilvania” din Braşov.
Acest sistem de blended learning a permis adaptarea activităţilor de formare, atât „online”, cât şi „face to face”.
„Experienţa primei serii de formare din cadrul proiectului „Profesionalizarea carierei didactice – noi competenţe pentru actori ai schimbărilor în educaţie în judeţele Bacău şi Covasna”, ne-a permis să sintetizăm punctele tari şi ariile de îmbunătăţire într-o strategie de acţiune pentru viitoarele serii, alcătuite din profesori şi învăţători, în aşa fel încât fondurile primite de la Uniunea Europeană să fie cât mai eficient utilizate, pentru formarea competenţelor „dascălului secolului XXI”, ne-a informat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău.
Prof. Gabriel STAN, Director C.C.D. Bacău