Constituirea unei asociaţii
Tot mai multe persoane se asociază în vederea creării unei fundaţii sau a unei asociaţii, unii dintr-un spirit civic de lăudat, alţii având scopuri proprii.
Dupa ce am reusit sa ne eliberam din corsetul comunismului, libertatile dobandite s-au tradus si prin tot soiul de initiative, organizatii, fundatii, care mai de care orientata sa serveasca respectarea principiilor fundamentale privind drepturile omului si nu numai. Organizatiile non-profit au cunoscut o popularitate mult ovationata de catre cetateni, mai ales ca s-au ingrijit de golurile societatii, uitate sa mai fie umplute de catre stat.
Asociatiile, reglementate prin ordonanta de Guvern 26/2000, sunt niste entitati create pentru a deservi unui anumit scop. Acestea nu au un caracter patrimonial, deci nu urmaresc castiguri materiale, si pot fi constituite doar daca s-au strans cel putin 3 persoane care sa adere la acelasi tel.
Fundatiile, pe cealalta parte, au un caracter patrimonial, acesta implicand salariul minim brut pe economie multiplicat de 100 de ori.
Botezul asociatiei
Cum e firesc, primul pas practic in constituirea unei asociatii il reprezinta rezervarea denumirii, care se face in cadrul Ministerului Justitiei. Cu taxa de 5 lei achitata la trezorerie, se depune o cerere de rezervare, urmand ca raspunsul din partea autoritatilor sa vina la un interval de o saptamana.
Atunci cand se face propunerea de denumire, foarte importanta este eligibilitatea numelui, articolul 7 din ordonanta 26/2000 facand referire clara la sintagmele interzise pentru a fi folosite. De aceea, este imperios necesar ca numele sa nu lase loc interpretarilor sau confuziilor. Pe site-ul oficial al Ministerului Justitiei se gaseste un fisier in format PDF care poate ajuta in evitarea anumitor denumiri, deja existente, de altfel.
Cine face legea in asociatie?
Inainte de a depune dosarul de infiintare a asociatiei la Ministerul Justitiei, trebuie parcurse cateva etape birocratice, deosebit de importante pentru buna functionare a viitoarei asociatii. Trebuie stabilite reglementarile de functionare interna, cine face parte din forumul de decizie, consiliul director, trezorierul, se stabileste persoana mandatata sa inainteze toate demersurile in numele asociatiei, si se face autentificarea notariala a actului constitutiv sau datarea certa a acestuia in fata unui notar.
In ceea ce priveste stabilirea sediului, printr-un simplu contract de comodat, chiar si unul din membrii asociatiei isi poate folosi locuinta personala pentru a asigura asociatiei un “acoperis” decent.
Pentru a evita probleme de ordin administrativ sau juridic, cel mai bine este ca in contractul de comodat sa fie data, de exemplu, o singura camera dintr-un apartament de 3, deoarece asociatiei ii trebuie asigurata o anumita independenta. Totodata, se poate apela si la varianta inchirierii unui spatiu, fiind posibila decontarea acestuia. La capitolul patrimoniu, este nevoie de salariul minim brut pe economie, adica 700 de lei, fiind considerat un depozit in actiunea de constituire a asociatiei.
Ulterior, avand actul constitutiv, sediul, aceasta suma minima si un act de identitate, te poti prezenta la banca pentru a depozita garantia respectiva.
Membrii fondatori, adica cel putin 3 persoane, vor trebui sa-si scoata cazierele fiscale de la unitatile administrative, in urma achitarii unei taxe de 20 de lei iar dosarul cu toate actele obtinute din aceste demersuri se depune la judecatoria de care apartine sediul asociatiei, pentru a putea fi validat.
Pentru detalii, acceseaza www.avocat-tv.ro, sectiunea Subiecte. Aici, avocat Bogdan Curelea, alaturi de invitata sa, Madalina Turza, discuta pe larg despre constituirea unei asociatii.
Sursa: Avocat TV (www.avocat-tv.ro)