Cum pot gestiona mai bine nivelurile de inventariere și activitățile companiei?
Cursul comerțului este în continuă creștere, motiv pentru care companiile doresc creșterea productivității, reducerea costurilor, stocarea mai eficientă pentru produsele din depozite și manipularea optimă a comenzilor primite. Procesul de colectare a comenzilor depinde foarte mult de timpul pe care lucrătorii îl consumă pentru stocarea produselor și pentru aducerea lor în locul de colectare. Rutele de transport consumă 2/3 din timpul de lucru al lucrătorilor din depozit.
Pentru a crește productivitatea și a scădea costurile (necesare unui nivel optim de servire a clienților) trebuie să se realizeze o împărțire eficientă a spațiului de depozitare în funcție de caracteristicile produselor și comenzile de livrare. Dacă se face o împărțire corectă a produselor în anumite spații de depozitare se pot reduce la minim rutele de transport pe care le fac lucrătorii și timpii de deplasare în procesele de colectare. De asemenea este necesară folosirea unor tehnologii de coduri de bare și a unor terminale mobile. Unele companii folosesc tehnologii voice recognition sau pick-to-light.
În activitatea de recepție se poate implementa sistemul WMS (Warehouse Management System) care presupune monitorizarea recepției cantitative a produselor prin tehnologia codurilor de bare, alertarea unor probleme prin beep, elaborarea procesului verbal de recepție automat.
Clasificarea stocurilor ajută în examinarea produselor și optimizarea rapidă a proceselor de colectare a lor. Clasificarea se face în funcție de:
- Dimensiunea și greutatea produselor depozitate
- Cerințele speciale referitoare la condițiile de depozitare (temperatură de păstrare, mediu uscat, mediu rece, compoziție chimică și altele)
- Unitatea de livrare, în bax, cutie, palet
- Frecvența lor de colectare, livrare, viteza de rotație
- Identificarea celor mai vândute produse.
În funcție de posibilități și de costurile investiției, companiile folosesc diferite echipamente și accesorii în depozite și hale de producție:
- Sisteme de rafturi speciale (ex. rafturi pentru paleți)
- Sisteme de manevrare
- Containere mobile
- Stivuitoare care pot fi acționate manual
- Transpalete speciale
- Ascensoare verticale de depozitare și altele.
În depozit manipularea produselor se poate face și prin intermediul unor role forjate cu sarcină grea care se folosesc la diferite platforme, containere, sisteme de transport al produselor, care facilitează mișcarea pe o suprafață plană sau înclinată, asigură un flux constant de mărfuri între diferite zone ale depozitului. Acestea se găsesc în oferta de roți și role industriale cu caracteristici speciale din magazinele online care comercializează astfel de produse pe Internet.
Împărțirea spațiului de depozitare pe mai multe sectoare sau în zone diferite ajută în optimizarea proceselor de colectarea produselor. Acest lucru este recomandat mai ales în comerțul electronic. Produsele sunt stocate corect exact în zona alocată lor, în spațiul de depozitare corespunzător. Din fiecare zonă se pot prelua comenzi individuale, se pot procesa în paralel și apoi toate sunt duse spre o zonă centrală, unde sunt pregătite pentru a fi livrate. Această metodă de colectare numită picking este foarte eficientă în afaceri.
Putem spune că procesul de colectare este foarte costisitor având în vedere faptul că reprezintă cam jumătate din costurile de operare. Pentru reducerea cheltuielilor de operare companiile urmăresc reducerea costurilor cu forța de muncă. Statisticile arată că forța de muncă reprezintă un procent de 45% din costurile operaționale ale depozitului.
De asemenea este important să se mențină acuratețea stocului de produse fără a fi nevoie de a opri activitatea depozitului. Sunt necesare proceduri de inventariere ciclică pentru stocul de produse din depozit. Acestea se introduc in sistemul WMS, de gestiune a depozitului (care controlează în mod eficient mișcarea mărfurilor). Listele de inventariere sunt stocate în baza de date și cuprind numărul de produse, locațiile, stocul și alte date importante.
Depozitul trebuie să aibă zone diferite pentru deservirea clienților retail și a clienților Web. În primul caz se colectează baxuri, cutii sau paleți, iar în al doilea caz se colectează articole.