Noutăţi la Secţia de Artă: CARTEA SONORĂ

Extraordinara dezvoltare cunoscută de tehnologiile informării şi comunicării schimbă aproape radical societatea în care trăim şi, implicit, mediul în care îşi desfăşoară activitatea şi biblioteca,instituţie care trebuie să ţină pasul cu mediul informaţional aflat într-o continuă şi rapidă schimbare, să facă faţă nevoilor privind educaţia continuă.

Tocmai de aceea, achiziţionarea de publicaţii pe suport multimedia care oferă o alternativă, a devenit o orientare tot mai actuală, necesară şi binevenită în interesul publicului general şi mai ales al elevilor.

Secţia de Artă a Bibliotecii Judeţene „C. Sturdza” care desfăşoară un plan amplu de activităţi cultural – educative, toate pornind de la carte cu scopul declarat de a trezi interesul pentru lectură (ex. proiectul Prin lectură, la cultură cu sloganul Mai bine o carte, în orice împrejurare…) s-a orientat în activitatea sa, acum în plină vacanţă, şi spre achiziţia cărţilor audio (audiobooks) care reprezintă puntea dintre litera scrisă şi cuvântul rostit.

Literatura rostită sau lecturată, cunoscută sub numele de audiobook, este din ce în ce mai răspândită. Conceptul de „carte sonoră” are la bază ideea că valoarea unui text iese cu adevărat în evidenţă abia în momentul rostirii acestuia, mai ales prin lectura unor actori profesionişti. Echilibrul dintre vocea lecturantului si benzile de ilustraţie sonoră creează imagini auditive complexe, menite să incite fantezia tinerilor ascultatori.

În cărţile audio muzica însoţeşte textul basmului, romanului sau nuvelei, în timp ce sunetele de fond conturează lumea în care personajele se mişcă şi astfel lectura devine, în forma ei sonoră, o adaptare menită să intensifice forţa mesajului auditiv, iar naraţiunea câştigă un surplus de emoţie în care cuprinsul şi deznodământul au amprenta loviturilor de teatru. În această situaţie cartea nu este un obiect , ci un serviciu.

Vizionarea şi audiţia casetelor video, DVD-urilor, cărţilor audio, care cuprind opere literare de mare valoare ale unor scriitori romani şi străini, recomandate în bibliografia şcolară, este o activitate îndrăgită, datorită fascinaţiei pe care imaginea, ca mod de informare şi documentare, cu un puternic caracter emoţional, o exercită asupra copiilor şi tinerilor.

Această metodă modernă, transformată într-un serviciu nou pentru utilizatorii elevi şi nu numai, deschide căi noi spre cunoaşterea multor opere literare transpuse în limbajul audio-vizual, provocându-le curiozitatea intelectuală şi atrăgându-i, în final, sperăm, spre lectură.

Astfel, I. Creangă,I.L. Caragiale, B. Delavrancea, I. Slavici, P. Istrati, C. Petrescu, Urmuz, J. London, Carrol Lewis, H.C.Andersen etc au o mare parte a operei transpusă în carte sonoră, în film sau în teatru.

Filme istorice: Dacii, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul, Vlad Ţepeş, Alexandru cel Mare, Eu, Cezar…etc aşteaptă pe cei care nu sunt plecaţi toată vacanţa să le vizioneze şi apoi să împrumute cărţile care să le spună mai mult despre eroii

Ana Chiscop, Secţia de Artă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.