A.R.D.O.R. Moldova şi C.C.D. Bacău, un nou parteneriat pentru comunitate
A.R.D.O.R. Moldova în parteneriat cu Casa Corpului Didactic „Grigore Tabacaru” Bacău, vor implementa, în perioada 4 – 11 noiembrie 2012, proiectul „Tinerii în viaţa comunităţii – comunicarea socială”.
Acesta este avizat şi finanţat de Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului, prin A.N.S.T. – D.J.S.T. Bacău şi A.R.D.O.R. Moldova şi se va desfăşura la Slănic – Moldova.
La nivelul judeţului Bacău, coordonatorul proiectului „Tinerii în viaţa comunităţii – comunicarea socială”, este binecunoscutul profesor Ciprian Zaharia, preşedintele A.R.D.O.R. Moldova, formator acreditat fiind, prof. Carmen Zaharia.
Proiectul se raportează priorităţilor stabilite de Comisia Europeană, cu ocazia Anului European al Voluntariatului şi are ca obiectiv general, promovarea valorilor democratice europene, prin participarea activă a tinerilor la viaţa comunităţii, folosind metoda dezbaterilor.
La acest seminar vor participa reprezentanți ai Consiliului Național al Elevilor, ARDOR Dobrogea și ARDOR Oltenia.
Proiectul are şi un caracter naţional, deoarece la el vor participa elevi, studenţi şi profesori, care activează la cluburile de dezbateri existente în mai multe asociaţii regionale din țară.
Acesta se desfăşoară în trei etape, după cum urmează: într-o primă etapă au fost selectaţi, dintre membrii asociaţiilor regionale, un număr de 20 de profesori și studenți, care au beneficiat de un training de arbitraj la Slănic, în intervalul 4 – 8 octombrie 2012, cu scopul realizării echipei naţionale de arbitri independenţi.
Rolul acestei echipe este de a asigura, pe parcursul desfășurării proiectului, calitatea arbitrajului concursurilor naționale, care s-au desfăşurat în perioada 25– 28 octombrie 2012, pentru studenți și se vor desfășura în intervalul 8 – 11 noiembrie 2012, pentru elevi.
Este binecunoscut faptul că tinerii au nevoie să exerseze comunicarea în spaţiul public, încă din şcoală, pentru a căpăta abilităţi în acest sens, în vederea integrării lor pe plan social și de asemenea să fie capabili să se implice în problemele comunităţii.
O problemă esenţială a tinerilor absolvenţi ai liceului este incapacitatea lor de a se exprima liber, vizavi de o temă, sau un text citit la prima vedere, ceea ce determină şi incapacitatea lor de a relaţiona în societate.
De aceea este nevoie de profesori dedicaţi, dornici să experimenteze şi să aplice metode active, cum este cea a comunicării prin intermediul dezbaterilor, aceasta neputând fi însușită decât în cadrul non-formal, al cluburilor, participând la cursuri de formare specifice.
Din această realitate rezultă clar necesitatea unui nou tip de educaţie, cu obiective şi metode noi.
Un răspuns eficient la această nevoie îl reprezintă dezbaterile educaţionale – soluţia propusă de organizatorii acestui proiect, cu scopul de a crea o nouă generaţie de cetăţeni capabili să comunice eficient, conform principiilor democratice, implicându-se astfel activ în comunitate. Aceasta este o soluţie pragmatică şi eficientă.
În multe state democratice, dezbaterile reprezintă o disciplină de învăţământ, alături de matematică, fizică, sau de discipline umaniste. De aceea, tinerii sunt mult mai implicaţi în viaţa comunităţii, pe de o parte, şi sunt mai bine pregătiţi să se exprime liber, deci convingător.
La noi în țară aceste abilități sunt dobândite în cadrul unor activităţi promovate de educaţia non-formală, pe care o susţin multe organizaţii neguvernamentale, precum este ARDOR Moldova.
Astfel, metoda dezbaterilor învaţă tinerii să se exprime corect, elocvent, să lucreze în echipă, să asculte părerile celor din jur, să dobândească abilităţi în a susţine un punct de vedere, folosind argumente şi contraargumente, să analizeze critic, să ia decizii în cunoştinţă de cauză, adică, învaţă să vorbească în mod clar, convingător, responsabil, despre problemele lor şi ale comunităţii.
Metoda propusă de dezbaterile ”World School”, parlamentare şi legislative, aduce latura practică a comunicării sociale.
Așadar sunt dezbătute problemele comunităţii de către tineri, în faţa tinerilor, urmând ca aceştia să găsească soluţii și rezolvări ale problemelor identificate.
Această metodă reprezintă aşadar, un exerciţiu de dezbatere, o discuţie ce se desfăşoară potrivit unor reguli stabilite.
„Pentru noi parteneriatul cu A.R.D.O.R. Moldova se concretizează şi de această dată într-un proiect interesant, cu recunoaştere naţională şi cu o tematică actuală. Scopul acestuia este acela de a lansa o provocare tuturor actorilor educaţionali, în sensul edificării unui mediu social, democratic şi dinamic”, ne-a declarat prof. Gabriel Stan, directorul C.C.D. Bacău.