Scandal financiar la Mitropolia Ortodoxa din SUA
Această declaraţie laşă şi fără nici o iotă de responsabilitate şi probitate umană (cu atât mai puţin sacerdotală) a primit deja o avalanşă de critici, în primul rând de la unii enoriaşi ai diferitelor biserici ortodoxe, care nu se lasă duşi cu zăhărelul de ipocrizia sinodului.
“Pentru mine această reacţie de laşitate şi aroganţă este extrem de dezamăgitoare, pentru că Sinodul mai cere încă trei luni pentru a discuta, ‘poate’, o investigaţie despre fraudă financiară din cufărele bisericii, care de fapt va duce la o anchetă federală a IRS-ului mai devreme sau mai târziu”, a declarat Gregory Nescott, un membru de-o viaţă la B.O.A. şi de meserie procurator federal în oraşul Pittsburgh.
El a continuat: “Mitropolitul şi episcopii au avut şansa să-şi facă o ‘mea culpa’, care ar fi fost mai creştinească decât directivele despre ‘iertare’ care erau îndreptate enoriaşilor, în idea ca aceştia să nu-i facă responsabili pe ierarhi asupra acestor furturi din banii bisericii. Cum se aşteaptă aceştia ca să îi mai credem, cu atât mai puţin ca să-i iertăm? Această încercare dogmatică de-a pune căluşul în gura enoriaşilor se aseamănă cu încercarea de-a săpa un munte folosind o scobitoare; n-o să ţină figura”.
La încercările ziaristului de la “Washington Post” de a scoate o reacţie de la Mitropolitul Herman, cel mai înalt ierarh din Sinodul B.O.A. la care a apelat, acesta a răspuns cu tăcere absolută, spunând că “meditează“. Iar când ziaristul a încercat ca să ajungă la cancelarul acestuia, pe nume Robert S. Kondratick, acesta i-a închis telefonul în nas.
Ziaristul totuşi a insistat pentru o declaraţie de la B.O.A. până l-a găsit pe Părintele Paul Kucyda, care la rândul său a servit ca şi contabil la mitropolie până în iulie 2005. Acesta a răspuns că sinodul a lăsat o “uşă deschisă“ investigaţiilor, depinzând de rezultatele examinărilor interne a conturilor din 2004 şI 2005.
Deasupra “capacului” amintit mai sus, se pare că se mai găseşte şi problema datoriilor în care se scaldă B.O.A. Conform controlorului de finanţe ale mitropoliei, Părintele Stavros Stirkis, mitropolia este în procesul de a solicita un împrumut bancar de $ 1.5 milioane de dolari, echivalentul la 40% din cele aproximativ 3.9 milioane USD pe care mitropolia pe primeşte ca buget de la biserici, enoriaşi şi alţi donatori, pentru a supravieţui financiar anual.
Un grup de contabili ortodocşi, de la diferite parohii, chemaţi “Creştinii Ortodocşi Pentru Responsabilitate”, care s-au organizat din Octombrie 2005, dupa scandalul revelaţiilor amintite anterior, pentru a face presiuni de transparenţă a conturilor mitropoliei către enoriaşi, a declarat stoic că motivul pentru care B.O.A. este dipusă să discute conturile din 2004 şi 2005, este numai datorat faptului că băncile din SUA nu acordă împrumuturi fără declararea bugetului din ultimii doi ani. Kucynda a negat această motivaţie ziaristului de la “W.P.”
Agenţi IRS au declarat că în timp ce alte organizaţii non-profit din SUA trebuie ca să divulge statului anual veniturile şi cheltuielile lor prin formularul nr. 990, bisericile (sinagogile, moscheele, etc.), n-au această obligaţie, după cum nici nu trebuie să declare de unde, de la cine şi cât au primit donaţii, ori unde şi cât trimit donaţii, la rândul lor.
Astfel, în timp ce mitropolitul şI episcopii trimit bani din veniturile bisericii ca să cumpere tăcerea victimelor lor sexuale, sau bani neamurilor, sau pentru a cumpăra obiecte de lux pentru ei, acest lucru este complet confidenţial, din punct de vedere al IRS-ului.
Numai când explodează câte un scandal în public IRS-ul poate să intervină, împreună cu forţele Poliţiei, a F.B.I.-ului, ş.a.m.d.
În ceea ce priveşte Arhiepiscopul Nataniel şi ceilalţi ierarhi din Biserica Ortodoxa Română afiliată la B.O.A., este de datoria fiecaror parohii şi enoriaşi de a cere răspuns la următoarele întrebări: Dacă n-aveţi nimic de ascuns, de ce ascundeţi conturile B.O.A. din 1995 încoace de enoriaşi? Câţi din banii şi donaţiile plătite de mult muncitorii imigranţi români parohiilor, au ajuns ca să plătească închiderea de scandaluri sexuale, cât şi alte scandaluri şi cheltuieli ilegale, imorale şi frauduloase?
În loc să forţeze pe imigranţii români ca să se roage în bisericile româneşti (nota bene) din SUA folosind limba engleză, pentru că el, Nataniel, vorbeşte stâlcit limba “turmei” pe care o păstoreşte, Nataniel (cel “prea sfinţit” sau nu), ar trebui să explice enoriaşilor cine a fraudat banii trimişi de ei şi unde s-au dus.
Altfel o să ne facă să dăm dreptate şi rugăciunii americane: “Doamne Isuse Cristoase, păzeşte-ne de urmaşii tăi!”
Autor: Gabriel Theodor Gherasim (New-York), Altermedia