Ati auzit de „Near-mis”?
Ce satisfacţie mai mare decât să ai credinţa, confirmată de evoluţia statisticii morbidităţii rutiere, ca prin forţa cuvântului scris, ai contribuit la salvarea de vieţi omeneşti, ai redus numărul celor care, prin instrucţie, au reuşit să evite statutul de …victime!
Luăm în calcul, analizăm pe scurt, şi punctăm învăţămintele desprinse în urma acestor radiografii, pornind de la exemplele oferite de dumneavoastră, de la experienţa acumulată de cei de la volan, pe care, îi invităm să ne contacteze şi să ne trimită email-uri referitoare la aspecte concrete din trafic în care, elementul esenţial este dat de situaţia de near-mis traversată de autor! Iată un caz primit în urmă cu ceva timp.
Dl. Forin P. ne relatează: „…astăzi 4 octombie ora 8,30 la ieşirea din Bacău înspre Roman am evitat izbirea maşinii în care mă aflam, de un autoturism Espero care circula în spatele meu. La o trecere de pietoni pe care se aflau în traversare doi elevi, am oprit la o distanţă mai mare faţă de maşina dinaintea mea.
În momentele de aşteptare, ştiind că în astfel de situaţii, în proporţie de 99 % pericolul poate veni numai din spate, supravegheam atent, privind în oglinda retrovizoare, ce anume se întâmplă în urma mea.
Am sesizat la timp apropierea auto. Espero a cărui viteză am apreciat-o ca fiind de pericol aşa că am demarat şi am avansat o porţiune de câţiva zeci de centimetri, exact distanţa pe care a parcurs-o, în plus, maşina condusă de neatentul şofer care s-a oprit fără a mă acroşa.
Mi-am amintit şi cu acest prilej că oprirea se face astfel încât să ai la vedere trenul roţilor din spate ale vehiculului dinainte. Dacă nu respectam această regulă probabil că aş fi fost una din victimile cozii formate la biroul de soluţionare a accidentelor uşoare. În cel mai fericit caz!”
Caz interesant şi plin de îvăţăminte! În primul rând modul în care eroul nostru a realizat oprirea: la distanţa de gardă faţă de maşina dinainte astfel încât să vada trenul punţii şi roţile din spatele acesteia. Este distanţa minimă ce se cere a fi menţinută de toţi cei ce aderă la regulile conduitei preventive şi este unul din principiile de bază pentru evitarea consecinţelor date de posibila lovitură din spate, pe de o parte sau dacă a intervenit să fie evitată afectarea părţii dinainte prin proiectarea în vehiculul din faţă.
Apoi, este de reţinut observaţia potrivit căreia atunci când opreşti şi eşti încadrat într-o coloană şi mai eşti şi ultimul, întotdeauna se cere să observi cu atenţie cum şi cine se apropie pentru a ocupa locul de după tine.
Este un neatent, un agresiv, un adept al stilului …sportiv, sau dimpotriva un şofer la locul lui, educat şi civilizat care reduce din timp viteza şi nu-ţi provoacă şocuri date de nenorocita ipoteză că ar putea opri în …portbagajul maşinii tale.
Asadar, supravegherea spaţiului din spate se cere a deveni o obişnuinţă pentru cei ce şofează! A nu se uita că dintr-o sută de coliziuni finalizate numai cu avarii, mecanismul de accidentare prin lovire faţă – spate reprezintă cam 60 %!
Dacă tehnica descrisă mai sus de un conducator atent, prevenitor şi adept convins al bunului simţ preventiv, credeţi că merită a fi luată în consideraţie, noi subscriem fără nici o rezervă la însuşirea acestui mod de prevenire, însuşită şi aplicată, consecvent şi pretutindeni, atunci veţi avea numai de câştigat!
Autor: Alexandru RUŞI, Amos News