Ati auzit de „Near-mis”?
„Accidentul pe cale să se producă, accident evitat în ultimul moment” se constituie într-o neaşteptată experienţă de viaţă la volanul autovehiculului, în egală măsură valabilă şi posibilă a fi trecută cu brio, atât de şoferii amatori cât şi cei de cei profesionişti, şi fondată pe atenţia şi măsura evazivă luată de cel de la volan după aprecierea corectă, rapidă şi totală a situaţiei sau momentului de risc.
În traducere liberă şi nepretenţioasă, expresia „Near-mis”, de sorginete engleză, se doreşte a exprima acea situaţie în care un eveniment pe cale să se producă, un accident rutier mai ales, este evitat în ultimul moment ca urmare a măsurii luate de persoana de la volanul autovehiculului.
Oricare dintre dvs. cei care plecaţi, zi de zi, cu un autovehicul foarte greu, greu, mediu sau uşor în realizarea sarcinilor de serviciu sau cu maşina proprietate personală către locurile de interes, puteţi fi autori ai unor asemenea manevre care pun în evidenţă: atenţia distributivă, simţul anticipativ al celui de la volan, capacitatea de a alege măsura de evitare cu cel mai redus coeficient de periculozitate şi realizarea efectivă a acesteia. De multe ori, situaţia apărută în trafic ce parea fără ieşire, este rezolvată, simplu şi eficient, de cel care este obişnuit cu aşa ceva.
Cazul de near-mis este strâns legat de însuşirea noţiunilor de bază ale conduitei preventive, atitudine ce implică însuşirea unui adevărat cod al siguranţei rutiere în care, elementul esenţial este dat de aplicarea regulei bunului simţ şi de autoprotecţie de către cel de la volan. Rar sau deloc se fac referiri la acest concept ori dacă se fac ele sunt de suprafaţă, în treacat, fără a se insista asupra necesităţii însuşirii şi promovării constante a acestuia.
Sigur, există şi în acest domeniu, al conduitei preventive, istorie, teorie, definiţii, principii, etc. În măsura în care cineva este interesat de pătrunderea în complexitatea problematicii atitudinii şi comportamentului preventiv la volan, atunci poate să studieze elementele principale şi colaterale, legătura dintre diversele ramuri ale unor ştiinţe (dinamică, psihologie, legislaţie rutieră, medicină, fizică, etc) şi fenomenul rutier ca atare.
Noi am socotit ca experienţă simplă şi, cu atât mai omenească, înregistrată zilnic de un mare număr din cei ce şofează şi, mai ales, descrierea manevreleor de evitare ale unor accidente rutiere cu urmări ce puteau fi de la simple coliziuni la adevarate catastrofe, sunt cu mult mai folositoare!
Şi mai avem credinţa că dacă numărul celor care, urmărind şi lecturând materialele noastre, din curiozitate şi interes si, mai apoi, din necesitatea de a şti cât mai mult şi cât mai bine din acest adevărat curs de supravieţuire, va fi din ce în ce mai mare, atunci şi numărul dramelor rutiere ar trebui, în mod firesc, să se diminueze!