Palatul Copiilor Bacau a ajuns si in Islanda

dezv_dexteritatii
Agentia Nationala pentru Programe Comunitare in Domeniul Educatiei si Formarii Profesionale (ANPCDEFP) a finantat si anul acesta candidaturi Comenius – Mobilitati individuale de formare continua pentru cadrele didactice din invatamantul preuniversitar. Proiectele sunt trimise prin posta, fiind permisa depunerea la trei termene : ianuarie, aprilie, septembrie. Cadrele didactice carora li se aproba mobilitatile europene sunt beneficiare ale Programului de Invatare pe Tot Parcursul Vietii (Lifelong learning), finantat din Fondul Social European (FSE), Programul Operational Sectorial de Dezvoltare a Resurselor Umane. Proiectele depuse sunt evaluate si clasificate. In functie de fondurile disponibile pentru apelul respectiv, primesc finantare proiectele cu punctajul cel mai mare. In runda ianuarie 2011 au fost aprobate spre finantate 830 de proiecte, care au obtinut un punctaj minim de 74,25 puncte.

A fost prima mea aplicatie si de aceea m-am bucurat nespus la aprobarea grantului Comenius LLP si FSE-POSDRU in cadrul apelului din ianuarie 2011. Ca urmare, in perioada 16 – 20 mai 2011 am participat la seminarul in limba engleza cu numele “Educatia in aer liber, abordari practice, infiintarea de facilitati pentru educatia in aer liber si participarea/ cooperarea in cadrul comunitatii locale”, organizat de Saemundarskoli, scoala elementara din suburbiile Reykjavikului, capitala Islandei. Tema cursului a atras multe cadre didactice, din diverse tari ale Europei. La seminar au participat 18 profesori, care activeaza in 10 tari, si anume: Franta, Suedia, Spania, Portugalia, Grecia, Slovenia, Letonia, Republica Ceha, Ungaria. Din Romania am fost singura participanta.

Cursul a fost deosebit de instructiv, avand o latura practica foarte bine reprezentata datorita facilitatilor de care dispune scoala organizatoare. Intalnim acolo parcele de padure in care exista dotari de felul celor din parcurile de aventura. Padurea este plantata cu ajutorul comitetului de parinti al scolii, dotarile sunt facute prin proiecte scrise de parinti si implementate cu ajutorul acestora in cooperare cu ONG-urile locale si a voluntarilor. Au si un lac in apropiere, pe care il pot folosi in scop educativ sau recreativ. A avea o padure in Islanda reprezinta o adevarata bogatie dat fiind solul lor pietros (peste tot vezi doar campuri de lava), vantul arctic care dezradacineaza plantele neprotejate, lipsa cronica de lumina pe toata perioada iernii. Toate acestea pentru ca profesorii sa petreaca cat mai mult timp posibil in afara salii de clasa (minimum 70-100 minute/saptamana), pentru ca elevilor sa li se intipareasca mai bine in minte notiunile invatate. Pentru ca invata facand (learning by doing), principiu care se promoveaza si invatamantul romanesc dar din pacate mai mult la nivel teoretic. Curricula din acea scoala era aceeasi cu cea din celelalte scoli, elevii fiind evaluati dupa aceleasi norme care se practicau in orice alta scoala islandeza.

Pe langa orele de educatie fizica, copiii acelei scoli faceau in aer liber lectii de matematica, de abecedar, de stiinte, gateau in aer liber, invatau sa manance sanatos, invatau cum sa protejeze mediul, cultivau si ingrijeau plante, se ingrijeau de producerea compostului, invatau toate acele notiuni abstracte in mod practic. Iar noi, participantii la curs, am fost la randul nostru elevi in cadru natural, sub indrumarea profesorilor acelei scoli, invatand cum sa conducem lectii de acel fel in scolile din care proveneam.
Islanda ca tara este deosebit de frumoasa, avand puncte de atractie deosebite prin ineditul ei: campuri de lava, vulcani, ghetari, pesteri, cascade, monumente istorice deosebite, porturi cu vase pescaresti de mare capacitate, ferme traditionale.

Predarea-invatarea in aer liber si vizitarea frumusetilor islandeze au fost combinate intr-un mod foarte placut de catre organizatorul cursului, profesor si parinte al acelei scoli, Gudmundur Hrafn Agrimsson. In urma realizarii acestui prim curs, organizatorul a creat o platforma on-line, disponibila la adresa http://langeldur.webs.com. Aici se poate invata din experienta celor care practica acest mod de educatie de mai mult timp, se pot cere sfaturi si indrumari celor cu mai multa experienta, se poate interactiona cu profesori din lumea intreaga care au asemenea preocupari in privinta actului educational.

Cine este animat de dorinta de a creste ponderea orelor petrecute cu elevii in aer liber ori de diversificarea activitatilor pe care le poate practica in cadru natural sau care vrea sa fie ajutat sa priveasca mediul inconjurator ca pe un material didactic pus la dispozitie de natura, poate aplica la urmatoarea runda de candidaturi ale actiunii Comenius-Mobilitati de evaluare continua, pentru ca in septembrie va avea loc o a doua editie a acestui curs. In urma implementarii metodelor promovate de acest curs de cat mai multe cadre didactice de la noi din tara procesul de invatare ar putea deveni mai atractiv pentru elevi, acestia ar fi stimulati de invatarea experentiala, iar cel putin cei de varste mai mici ar putea fi invatati sa se joace!

Multumiri deosebite ANPCDEFP pentru oportunitatile de dezvoltare profesionala oferite prin programele Comenius LLP si FSE-POSDRU, fara de care asemenea experiente nu ar putea fi posibile.
Doresc succes tuturor candidatilor viitori.

prof. Nela Dumea
Palaul Copiilor Bacau
Cerc Protectia Mediului-Ecologie

Bacau Online

Cele mai noi informatii din Bacau le gasiti pe Bacaul.ro

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.