Audiţia săptămânii : Felix Mendelssohn Bartholdy – (1809 – 1847); 200 ani de la naştere.

Zilele acestea s-au împlinit 200 de ani de la naşterea compozitorului, pianistului, organistului şi dirijorului german, Felix Mendelssohn Bartholdy [ 1809 – 1847 ], care a activat în perioada de început a romantismului. Este suficient să amintim că este compozitorul „Marşului nupţial” ca să trezim interesul publicului pentru Audiţia săptămânii, propusă de Biblioteca Judeţeană „C. Sturdza” Bacău şi consacrată acestui compozitor. Acest „marş” a devenit o piesa populară pentru nunţi după ce, în 1858, a fost cântat în ziua căsătoriei Prinţesei „Vicky” (fiica reginei Victoria) cu Prinţul Friedrich al Prusiei.

Odată cu audiţia, utilizatorilor le este propusă şi o expoziţie interesantă, prin documentele expuse, pe suporturi diverse: dicţionare, partituri, CD-uri, discuri de vinilin etc. Atrage atenţia şi poate fi „admirată”, o partitură: Felix Mendelssohn Bartholdy „Sämmtliche Werke. Lieder ohne Worte”, apărută la Leipzig şi care a fost preluată în patrimoniul bibliotecii de la Aşezământul de Cultură Tescani [ probabil i-a aparţinut lui George Enescu]. De asemenea, în expoziţie se găseşte şi piesa „Visul unei nopţi de vară”, („Un vis din nóptea de Sãnziene”) de Shakespeare, pe muzica lui Felix Mendelssohn Bartholdy. Cartea, apărută în anul 1893, are o interesantă adnotare pe pagina interioară: „Reprezentată pentru prima dată pe Scena Teatrului Naţional cu ocazia sosirii în Ţară a Alteţelor Lor Regale PRINCIPELUI FERDINAND şi PRINCIPESEI MARIA a ROMÂNIEI. În ziua de 24 ianuarie 1893”.

În timpul vieţii, Felix Mendelssohn Bartholdy a fost apreciat atât în postura de compozitor, cât şi în aceea de dirijor şi pianist. Datorită interpretărilor sale date unor concerte de Beethoven, Bach şi Mozart, i-a readus pe aceştia în atenţia publicului german. În „Dicţionarul de mari muzicieni” , apărut în 2006 sub coordonarea lui Antoine Golea şi Marc Vignal, la editura „Universul enciclopedic” , Mendelssohn Bartholdy este prezentat astfel: ” Această curiozitate, această deschidere a spiritului, îmbinată cu dragostea pentru trecut, cu atracţia pentru clasicism şi pentru lucrul bine făcut se regăsesc în propria-i muzică, faţă de care avea în permanenţă un gen de insatisfacţie care îl determina să-şi reconsidere meşteşugul componistic; în cei 20 de ani ai săi de creaţie poate fi întâlnită în orice moment marca geniului, aflată în imediata apropiere a unor lucrări mediocre, care au fost, deseori, creaţii de circumstanţă”.

Mendelssohn a scris în mai toate genurile: simfonii, concerte, oratorii, piese pentru pian si muzică de cameră. Desigur, nici creaţia altor compozitori romantici nu a rezistat în întregime atâtor schimbări care au intervenit în concepţiile estetice şi în gustul muzical, astfel încât o bună parte a muzicii lui Mendelssohn a pierdut din prospeţimea ei de altădată. Dar lucrările sale cele mai reprezentative, cum sunt uverturile în frunte cu Visul unei nopţi de vară , câteva din lucrările de cameră şi mai ales ultimele două simfonii şi Concertul de vioară au dovedit, până astăzi, perenitatea lor.

Discografia „Secţiei de Artă” referitoare la compozitorul aniversat este foarte bogată. Invităm pe cei care iubesc muzica, să părăsească realismul atât de dur al zilelor noastre şi să vină la bibliotecă să se delecteze cu o muzică romantică, alături de un album sau o carte interesantă.

Ana Chiscop, Secţia de Artă

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.