MC’DONALD’S: razboiul chiftelelor

McDonald’s cheltuieste anual aproape 2 miliarde $ pentru reclame si promotii, incercand sa cultive imaginea unei companii ecologice si implicate social, precum si restaurantele sale ca „loc de recreere”. Copii sunt momiti (tragand parintii dupa ei) cu jucarii si alte nimicuri.

Insa in spatele mutrei zambitoare a lui Ronald McDonald sta crunta realitate: McDonald’s este interesata doar de bani, profit de la oricine si oricum, ca toate companiile multinationale.

Rapoartele anuale vorbesc de noi si noi magazine in lumea intreaga, insa extinderea sa inseamna mai multa uniformitate, mai putina alegere, subminarea sanatatii individuale si a initiativelor si comunitatilor locale.

PROMOVAREA UNEI HRANE NESANATOASE

McDonald’s isi promoveaza produsele ca „nutritive”, insa in realitate vinde o hrana de foarte proasta calitate – continut crescut in grasimi, sare si zaharuri, scazut in fibre si vitamine. O dieta de acest tip este strans legata de afectiuni ale inimii, cancer, diabet etc – asa numitele „boli ale civilizatiei”.

Mancarea contine numerosi aditivi, unii din ei cancerigeni, si provoaca hiperexcitabilitate la copii. Carnea este sursa majoritatii toxiinfectiilor alimentare. Odata cu dezvoltarea agriculturii si zootehniei moderne, intensive, alte boli – legate de reziduurile chimice sau practicile agricole nenaturale – au devenit un pericol pentru oameni si animale.

EXPLOATAREA MUNCITORILOR

Personalul din industria alimentara este platit prost. A aparut chiar si termenul popular de „McJob” – slujba slab platita si fara viitor. In multe tari, McDonald’s nu plateste orele suplimentare. Presiunile facute spre a mentine profiturile mari si salariile mici rezulta in supraincarcare si oboseala a personalului, care poate duce la accidente. Majoritatea angajatilor sunt oameni cu foarte putine optiuni de angajare, asa ca sunt fortati sa accepte exploatarea – si pe deasupra sa mai si zambeasca! Nu e surprizator ca rotatia de personal la McDonald’s este mare, facand dificila sudarea unei echipe sindicale si lupta pentru conditii mai bune, mai ales in Romania, unde sindicatele sunt inca departe de organizatiile similare occidentale, active si insitente pentru drepturile salariatilor.

INVAZIA SUBCULTURALA AMERICANA

McDonald’s este nu doar o sursa de hrana proasta ci si unul din avanposturile cele mai evidente ale subculturii americane de consum. „Stilul de viata” promovat de McDonalds ucide cu incetul individualitatea si personalitatea, inculcand in mintea tinerilor (in special, dar nu numai) dependenta de drogul consumismului.

Chifteaua puturoasa de la „Mac” inabuse traditia culinara, rareste mesele si reuniunile linistite in familie si ajuta din plin la „robotizarea” angajatilor care, mancand „rapid” la McDonalds castiga minute in plus nu pentru copii si familie, ci pentru biroul la care se intorc grabiti si unde intotdeauna e ceva urgent de terminat.

JEFUIREA SARACILOR

Vaste arii din tarile sarace sunt folosite pentru recolte sau ferme de crestere a animalelor ce vor fi mancate in Occident. Aceasta inseamna, implicit, neglijarea nevoilor locale. McDonald’s promoveaza produse din carne, incurajand oamenii sa consume carne mai des, ceea ce epuizeaza tot mai multe resurse de hrana.

Sapte milioane de tone de furaje duc la obtinerea a doar un milion de tone de produse din carne. Cu o dieta continand in principal vegetale si cu pamantul impartit in mod corect, aproape fiecare regiune din lume ar putea sa dea suficienta hrana pentru locuitorii sai.

DISTRUGEREA MEDIULUI

Padurile din intreaga lume – vitale pentru viata – sunt distruse tot mai rapid de companiile multinationale. McDonald’s a fost nevoita sa recunoasca faptul ca amplaseaza ferme pe pamanturi defrisate, impiedicand astfel regenerarea lor. De asemenea, folosirea de catre multinationale, pentru ferme, a terenurilor, obliga populatia locala sa se mute in alte zone.

McDonald’s este cel mai mare consumator de carne de vita din lume. Emisiile de gaz metan provenite de la vitele crescute pentru consum contribuie la criza „incalzirii globale”. De asemenea, agricultura intensiva, moderna, este bazata pe utilizarea chimicalelor daunatoare pentru mediu.

In fiecare an, compania foloseste mii de tone de ambalaje, cele mai multe din ele sfarsind prin a polua orasele sau pamantul.

BARBARIA CONTRA ANIMALELOR

Meniurile lanturilor de fast-food-uri au ca ingredient principal chinuirea si uciderea a milioane de animale. Cele mai multe sunt crescute intensiv, artificial, fara acces la aer proapspat si soare si fara libertate de miscare. Uciderea lor este barbara. Noi avem libertatea sa alegem daca mancam sau nu carne; animalele sacrificate nu o au.

ALIANTA SECRETA CU POLITICIENII

Desi nu se afirma niciodata pe fata acest lucru, multi politicieni au relatii la nivel foarte inalt in domeniul afacerilor. Unele din aceste relatii depasesc cadrul legal, traducand-se in favoritisme si acte normative directionate special spre a ajuta companiile.

Cu McDonald’s, situatia nu este diferita. „Chiftelarii” se bucura de protectia autoritatilor in numeroase tari din lume, putand sa faca nestingheriti reclama produselor, in detrimentul alimentatiei sanatoase sau uneori chiar incalcand normele referitoare la publicitate.

In Romania, in toamna anului 2003, Agentia Nationala pentru Sprijinirea Initiativei Tinerilor (organ guvernamental) si McDonald’s Romania au semnat un parteneriat, care se concretizeaza prin acordarea de reduceri tinerilor care mananca in fast-food-urile companiei. Iata, asadar, cum statul roman ajuta, cu buna stiinta, la otravirea tinerilor!

CENZURA

Critici au fost aduse McDonald’s de un urias numar de oameni si organizatii in intreaga lume. La mijlocul anilor `80, Greenpeace a adunat laolalta aceste proteste sub denumirea Ziua Mondiala A Actiunii Impotriva McDonald’s. Ea se desfasoara anual pe 16 octombrie, prin pichete si demonstratii in toata lumea.

McDonald’s, care cheltuieste averi pentru reclama, incearca sa reduca la tacere aceste critici prin amenintari cu actiuni in justitie impotriva organizatorilor. Multi au fost fortati sa renunte din cauza lipsei banilor pentru sustinerea unui protest.

CE POTI FACE TU

S-a dovedit in repetate randuri ca oamenii pot lupta eficient impotriva celor care detin puterea asupra popoarelor si a planetei. Muncitorii isi folosesc armele specifice: lupta sindicala pentru demnitate si drepturi. Oamenii sunt din cei in ce mai preocupati de hrana pe care o servesc – lor si copiilor. Popoarele sarace se organizeaza sa reziste impotriva multinationalelor si bancilor care domina economia mondiala. Organizatiile de protectie a mediului duc campanii tot mai intense.

E adevarat, in Romania cetatenii nu sunt inca obinuiti sa fie atenti la aspectele si implicatiile sociale ale actiunilor lor. Totusi, ceva poti face chiar tu, un pas simplu si eficient: renunta sa mai mananci la Mc Donald’s, daca ai facut-o vreodata, si fa sa circule aceste informatii, pentru ca si altii sa le afle.

Autor: AlterMedia

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.