„Accidentul pe cale să se producă, accident evitat în ultimul moment” se constituie într-o neaşteptată experienţă de viaţă la volanul autovehiculului, în egală măsură valabilă şi posibilă a fi trecută cu brio, atât de şoferii amatori cât şi cei de cei profesionişti, şi fondată pe atenţia şi măsura evazivă luată de cel de la volan după aprecierea corectă, rapidă şi totală a situaţiei sau momentului de risc.
În traducere liberă şi nepretenţioasă, expresia „Near-mis”, de sorginete engleză, se doreşte a exprima acea situaţie în care un eveniment pe cale să se producă, un accident rutier mai ales, este evitat în ultimul moment ca urmare a măsurii luate de persoana de la volanul autovehiculului.
Oricare dintre dvs. cei care plecaţi, zi de zi, cu un autovehicul foarte greu, greu, mediu sau uşor în realizarea sarcinilor de serviciu sau cu maşina proprietate personală către locurile de interes, puteţi fi autori ai unor asemenea manevre care pun în evidenţă: atenţia distributivă, simţul anticipativ al celui de la volan, capacitatea de a alege măsura de evitare cu cel mai redus coeficient de periculozitate şi realizarea efectivă a acesteia. De multe ori, situaţia apărută în trafic ce parea fără ieşire, este rezolvată, simplu şi eficient, de cel care este obişnuit cu aşa ceva.
Cazul de near-mis este strâns legat de însuşirea noţiunilor de bază ale conduitei preventive, atitudine ce implică însuşirea unui adevărat cod al siguranţei rutiere în care, elementul esenţial este dat de aplicarea regulei bunului simţ şi de autoprotecţie de către cel de la volan. Rar sau deloc se fac referiri la acest concept ori dacă se fac ele sunt de suprafaţă, în treacat, fără a se insista asupra necesităţii însuşirii şi promovării constante a acestuia.
Sigur, există şi în acest domeniu, al conduitei preventive, istorie, teorie, definiţii, principii, etc. În măsura în care cineva este interesat de pătrunderea în complexitatea problematicii atitudinii şi comportamentului preventiv la volan, atunci poate să studieze elementele principale şi colaterale, legătura dintre diversele ramuri ale unor ştiinţe (dinamică, psihologie, legislaţie rutieră, medicină, fizică, etc) şi fenomenul rutier ca atare.
Noi am socotit ca experienţă simplă şi, cu atât mai omenească, înregistrată zilnic de un mare număr din cei ce şofează şi, mai ales, descrierea manevreleor de evitare ale unor accidente rutiere cu urmări ce puteau fi de la simple coliziuni la adevarate catastrofe, sunt cu mult mai folositoare!
Şi mai avem credinţa că dacă numărul celor care, urmărind şi lecturând materialele noastre, din curiozitate şi interes si, mai apoi, din necesitatea de a şti cât mai mult şi cât mai bine din acest adevărat curs de supravieţuire, va fi din ce în ce mai mare, atunci şi numărul dramelor rutiere ar trebui, în mod firesc, să se diminueze!
Ce satisfacţie mai mare decât să ai credinţa, confirmată de evoluţia statisticii morbidităţii rutiere, ca prin forţa cuvântului scris, ai contribuit la salvarea de vieţi omeneşti, ai redus numărul celor care, prin instrucţie, au reuşit să evite statutul de …victime!
Luăm în calcul, analizăm pe scurt, şi punctăm învăţămintele desprinse în urma acestor radiografii, pornind de la exemplele oferite de dumneavoastră, de la experienţa acumulată de cei de la volan, pe care, îi invităm să ne contacteze şi să ne trimită email-uri referitoare la aspecte concrete din trafic în care, elementul esenţial este dat de situaţia de near-mis traversată de autor! Iată un caz primit în urmă cu ceva timp.
Dl. Forin P. ne relatează: „…astăzi 4 octombie ora 8,30 la ieşirea din Bacău înspre Roman am evitat izbirea maşinii în care mă aflam, de un autoturism Espero care circula în spatele meu. La o trecere de pietoni pe care se aflau în traversare doi elevi, am oprit la o distanţă mai mare faţă de maşina dinaintea mea.
În momentele de aşteptare, ştiind că în astfel de situaţii, în proporţie de 99 % pericolul poate veni numai din spate, supravegheam atent, privind în oglinda retrovizoare, ce anume se întâmplă în urma mea.
Am sesizat la timp apropierea auto. Espero a cărui viteză am apreciat-o ca fiind de pericol aşa că am demarat şi am avansat o porţiune de câţiva zeci de centimetri, exact distanţa pe care a parcurs-o, în plus, maşina condusă de neatentul şofer care s-a oprit fără a mă acroşa.
Mi-am amintit şi cu acest prilej că oprirea se face astfel încât să ai la vedere trenul roţilor din spate ale vehiculului dinainte. Dacă nu respectam această regulă probabil că aş fi fost una din victimile cozii formate la biroul de soluţionare a accidentelor uşoare. În cel mai fericit caz!”
Caz interesant şi plin de îvăţăminte! În primul rând modul în care eroul nostru a realizat oprirea: la distanţa de gardă faţă de maşina dinainte astfel încât să vada trenul punţii şi roţile din spatele acesteia. Este distanţa minimă ce se cere a fi menţinută de toţi cei ce aderă la regulile conduitei preventive şi este unul din principiile de bază pentru evitarea consecinţelor date de posibila lovitură din spate, pe de o parte sau dacă a intervenit să fie evitată afectarea părţii dinainte prin proiectarea în vehiculul din faţă.
Apoi, este de reţinut observaţia potrivit căreia atunci când opreşti şi eşti încadrat într-o coloană şi mai eşti şi ultimul, întotdeauna se cere să observi cu atenţie cum şi cine se apropie pentru a ocupa locul de după tine.
Este un neatent, un agresiv, un adept al stilului …sportiv, sau dimpotriva un şofer la locul lui, educat şi civilizat care reduce din timp viteza şi nu-ţi provoacă şocuri date de nenorocita ipoteză că ar putea opri în …portbagajul maşinii tale.
Asadar, supravegherea spaţiului din spate se cere a deveni o obişnuinţă pentru cei ce şofează! A nu se uita că dintr-o sută de coliziuni finalizate numai cu avarii, mecanismul de accidentare prin lovire faţă – spate reprezintă cam 60 %!
Dacă tehnica descrisă mai sus de un conducator atent, prevenitor şi adept convins al bunului simţ preventiv, credeţi că merită a fi luată în consideraţie, noi subscriem fără nici o rezervă la însuşirea acestui mod de prevenire, însuşită şi aplicată, consecvent şi pretutindeni, atunci veţi avea numai de câştigat!
Autor: Alexandru RUŞI, Amos News
Update in luni, 09-10-06 1:19
Pe 21 august 1988, un camion plin cu 63 de persoane, printre care și copii,…
Descoperă cum inteligența artificială transformă tehnologia și contribuie la dezvoltarea diverselor industrii, inclusiv cazinourile online.
La data de 15 august, intreaga crestinatate pomeneste Adormirea Maicii Domnului.
Credincioșii din toată lumea prăznuiesc pe 6 august Schimbarea la față a Mântuitorului. Pentru ortodocși,…
Unul dintre cele mai așteptate și mai îndrăgite evenimente sportive ale anului, din punct de…
La fiecare sfârșit de iunie românii așteaptă cu mare bucurie două sărbători: Sânzienele pe 24…
Acest website folosește cookies.
Comentează