Complexul Muzeal „Iulian Antonescu” Bacãu a
vernisat expozitia „Aurel Bãesu – 110 ani de nastere”,
retrospectivã etalatã în sãlile muzeului de artã.
Manifestarea se înscrie pe linia valorificãrii talentelor
artistice ale trecutului dar si a prezentului, prin bogãtia
patrimoniului cultural local si national.
Argumentul pentru preocuparea extinderii scopului tematic
se bazeazã pe ideea cã „…operele de artã pe care muzeele le
posedã întruchipeazã modul de viatã, ideile, valorile si
spiritul acelora care le-au creat” (David Anderson –
Director al Serviciilor Învãtare si Vizitare la „Victoria and
Albert Museum). Or, în reflectarea mostenirii culturale
este necesar a constientiza si comunica întelesurile pe
care intentionãm sã le dãm, prin interactionarea
muzeelor si colaborarea lor, astfel încât sã fie relevante.
Întreaga operã a artistului Aurel Bãesu, desi rãpus
prematur de o boalã nemiloasã la doar 33 de ani, concretizeazã
specificul de sorginte milenarã moldoveneascã
în transpunerea plasticã.
Talentul, sensibilitatea, fireasca sinceritate au fost resurse suficiente
care sã-l împingã spre limanurile consacrãrii definitive,
înrudindu-si creatia cu cele mai valoroase contributii
din patrimoniul cultural (Nicolae Dãrãscu, Stefan
Dumitrescu, Camil Ressu, Ion Th. Sion, Oscar Han,
s.a.)
Destoinicia plasticã a graficii (aflatã în patrimoniul
Muzeului de Artã Bacãu), este forta pe care o regãsim
si în tablouri. Evocatoare si directã, în peisaje, portrete,
compozitii de gen, naturi moarte ori studii de nud, aratã
treptata decantare de impresii si învãtãminte acumulate
de primii ani ai rãzboiului, în experienta din Italia, si
nu în ultimul rând din existenta sa proprie – o lume
umilã si necãjitã a satului românesc. Ca portretist,
Bãesu, prin empatie cu soldatii si lumea transeelor
dovedeste profunda întelegere a durerii umane.
Picteazã tãrãnci: „Femeie din Moldova”, „Portret de
tãrancã”, bãtrâni si copii: „Bãtrân citind”, „Bunica cu
nepotul”, „Portret de bãtrânã”, cu gravitatea fireascã si
intensã a trãirilor personajelor. Economicitatea paletei
seduce, claviatura de tonuri grave de brunuri si griuri,
ocruri stinse si modulatii valorice devin convingãtoare:
arta a fost cuceritã. Aurel Bãesu încheie apoteotic scurta
dar exceptionala activitate creatoare.
Organizarea acestei manifestãri a fost realizatã în
colaborare cu: Muzeul de Artã „Ion Irimescu” Fãlticeni,
Complexul Muzeal Judetean Neamt, Complexul
Muzeal Bucovina – Suceava, Muzeul Judetean
Botosani, putând fi consideratã drept capitalul artistic al
Bacãului si a toatã Moldova oferind publicului o istorie
ca o reamintire a clipelor de gratie, trãite cu bucurie din
trecut.
Autor: Carmen ISTRATE, Revista Ateneu
Articol preluat cu permisiune, toate drepturile rezervate autorului.
© Ateneu, revista de cultura fondata in 1927
de George Bacovia si Grigore Tabacaru.
Serie noua editata de Consiliul Judetean Bacau.
Gasiti ultimul numar al revistei la chioscurile Rodipet din Bacau.
Pozitia in Catalogul Presei Interne: 4009.
Cititorii din strainatate pot face un abonament la ATENEU prin RODIPET.
Update in luni, 02-04-07 13:19
Bacăul este un loc privilegiat pentru pasionații de hiking și trekking, datorită apropierii de munții…
Chiar dacă nu sunt la fel de populare ca ruleta sau ca pokerul și nici…
Sala de Sport a Liceului Spiru Haret din Moinești a găzduit cea de-a XIV-a ediție…
Situat strategic în regiunea Moldovei, Bacăul a devenit în ultimii ani un hub important pentru…
Locuitorii din comuna Berești-Tazlău vor beneficia de testări medicale gratuite în cadrul caravanei „Nu am…
Sportivii Diaconu Ștefan Matei și Marius Mihai Manda au reprezentat cu succes Clubul Sportiv Municipal…
Acest website folosește cookies.
Comentează